Svar: Vil ikke drikke nogen form for mælk

28. februar 2021

Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Til børn der ikke drikker mælk, og som ikke spiser tilstrækkeligt med mælkeprodukter dagligt, så anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man fra 1 års alderen giver et dagligt tilskud calcium på 500 mg. Det kan gives som brusetabletter, så længe din datter ikke er ældre end hun er, og omkring 18 måneder, når hun er blevet bedre til at tygge, så kan du gå over til at give hende det som tabletter.

Det er rigtig godt, hvis du kan få hende til at spise lidt yoghurt. Fra 1 års alderen bør mælk og mælkeprodukter udgøre ca. 350 ml - og max 500 ml i døgnet. Hvis hun tilbydes ca. 350 ml mælk eller mælkeprodukt dagligt, så vil hendes behov for f.eks. kalk blive dækket den vej igennem.

Hun må gerne få surmælksprodukter som sødmælksyoghurt A38 og tykmælk. Men produkter som f.eks. skyr, fromage frais, ymer og ylette anbefales først efter 2 år, da de har et meget højt proteinindhold. Det anbefales også, at du ikke giver for meget frugtyoghurt, da det ofte har et højt sukkerindhold. Det er bedre at købe et neutralt produkt og ...

Annonce

... så søde med frisk frugt og bær selv.

Nogle børn kan godt lide milkshake, og det kan du f.eks. lave selv ved at tage letmælk og blende med banan eller jordbær - det kan være en måde at få hende til at drikke lidt ekstra mælk på, hvis du vil forsøge det.

Det anbefales ikke, at du giver hende risdrik, sojadrik, havredrik eller mandeldrik. Det har ikke noget med mælk at gøre og kan ikke gives som fuldgyldigt alternativ til komælk.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Risdrik frarådes helt på grund af arsenindholdet.

Sojadrik har samme proteinindhold som komælk, men et meget lavere indhold af mineraler. Derudover indeholder det isoflavoner/fytoøstrogener, som kan have østrogenlignende virkning, og man kender ikke virkningen af dette hos børn. Det må derfor ikke erstatte mælk til børn under 2 år. Sojadrik kan dog indgå i madlavningen fra 1 års alderen.

Havredrik og mandeldrik har ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler og kan ikke bruges som erstatning for mælk - heller ikke grød og mos.

Jeg håber, at dette gør dig lidt klogere på det med mælk og kalk :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.