Svar: Vil ikke drikke nogen form for mælk
28. februar 2021
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Til børn der ikke drikker mælk, og som ikke spiser tilstrækkeligt med mælkeprodukter dagligt, så anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man fra 1 års alderen giver et dagligt tilskud calcium på 500 mg. Det kan gives som brusetabletter, så længe din datter ikke er ældre end hun er, og omkring 18 måneder, når hun er blevet bedre til at tygge, så kan du gå over til at give hende det som tabletter.
Det er rigtig godt, hvis du kan få hende til at spise lidt yoghurt. Fra 1 års alderen bør mælk og mælkeprodukter udgøre ca. 350 ml - og max 500 ml i døgnet. Hvis hun tilbydes ca. 350 ml mælk eller mælkeprodukt dagligt, så vil hendes behov for f.eks. kalk blive dækket den vej igennem.
Hun må gerne få surmælksprodukter som sødmælksyoghurt A38 og tykmælk. Men produkter som f.eks. skyr, fromage frais, ymer og ylette anbefales først efter 2 år, da de har et meget højt proteinindhold. Det anbefales også, at du ikke giver for meget frugtyoghurt, da det ofte har et højt sukkerindhold. Det er bedre at købe et neutralt produkt og så søde med frisk frugt og bær selv.
Nogle børn kan godt lide milkshake, og det kan du f.eks. lave selv ved at tage letmælk og blende med banan eller jordbær - det kan være en måde at få hende til at drikke lidt ekstra mælk på, hvis du vil forsøge det.
Det anbefales ikke, at du giver hende risdrik, sojadrik, havredrik eller mandeldrik. Det har ikke noget med mælk at gøre og kan ikke gives som fuldgyldigt alternativ til komælk.
Risdrik frarådes helt på grund af arsenindholdet.
Sojadrik har samme proteinindhold som komælk, men et meget lavere indhold af mineraler. Derudover indeholder det isoflavoner/fytoøstrogener, som kan have østrogenlignende virkning, og man kender ikke virkningen af dette hos børn. Det må derfor ikke erstatte mælk til børn under 2 år. Sojadrik kan dog indgå i madlavningen fra 1 års alderen.
Havredrik og mandeldrik har ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler og kan ikke bruges som erstatning for mælk - heller ikke grød og mos.
Jeg håber, at dette gør dig lidt klogere på det med mælk og kalk :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske